کد مطلب:27145
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
فروع دين كه به ترتيب عنوان شده آيا اينها هركدام نسبت به ديگري اولويت دارند يعني د رطول همند يادرعرض همند؟
براي پاسخ به سؤال شما ابتدابايد معنايي از طول وعرض وكاربرد آن درباره فروع دين ارائه دهيم يك حقيقت وقتي درمراتب مختلف قرار مي گيرد داراي مراتب طولي مي شود مثل نوري كه درمراتب مختلف داراي شدت وضعف مي شود اما درباره كثرت عرضي بايد گفت ، درهركدام ازمراتب ، تنوعاتي ديده مي شود كه به اين كثرات وتنوعات عرضي مي گويند .مثل درخت سيب ، درخت انار وساير درختان كه نسبت به هم رابطه عرضي دارند درعين اينكه همه درخت هستند ، گاهي اين عرض را به معناي تقابل بكار مي برند وطول را به معناي دريك راستا بودن لحاظ مي كنند مثل اراده خداوند واراده انسان كه اراده آدمي درراستاي اراده ا لهي است لذا مي گويند اراده بشر درطول اراده خداوند است نه د رعرض آن.اگر منظور ازعرض وطول معناي اصطلاحي باشد درمورد فروع دين چنين است كه ازديد ظاهر ، فروع دين درعرض همند زيرا متفاوتند مثل نماز و روزه كه هريك ماهيت واحكام خاص خود را دارد ، اما ازديد باطن كه بنگريم ، فروع دين يك حقيقت واحدند وهمه براي معرفت الله ووصول به حضرت حق هستند . اگر اولويتبندي شده اند ،اين اولويت ها دراين حقيقت واحده صورت گرفته است . مثلا درباره نماز فرموند : اذقُبلت قُبلت ماسِواها واِن رُدت رُدت ماسِواها اما شما درفرض سؤال ازطول معناي اولويت را لحاظ نموده ايد وعرض را به معناي عدم اولويت حمل كرده ايد واين غير معناي اصطلاحي طول وعرض است . قطع نظر ازمعناي اصطلاحي بايد گفت مثل جهاد وامر به معروف وياحفظ نفس محترمه برساير فروع دين اولويت دارند ومنظور ازاولويت ، اهم ومهم ا ست . فروعدين اگر درتعارض با هم نباشند، ازحيث تأثير وازجهت مراتب كسب قرب الهي براي انسان متفاوتندواگر درتعارض هم باشند به حسب مورد برهم ترجيح دارند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.